Teaching Methods in a Study Programme
De opleiding heeft voldoende aandacht voor een doordachte en goed op elkaar afgestemde mix van online en on campus onderwijs. De opleiding gebruikt een gevarieerde set van didactische (activerende) werkvormen die aantoonbaar aansluiten bij de opleidingscompetenties (OLR’s). Daarnaast stimuleert de opleiding dat studenten verantwoordelijkheid nemen tijdens hun eigen leerproces. |
|
Wat?
Een kwaliteitsvol programma omvat een gevarieerde set aan didactische werkvormen. Bewust gekozen didactische werkvormen zorgen ervoor dat studenten de eindcompetenties zo efficiënt mogelijk verwerven. Door een stapsgewijze en logische opbouw, bereiken ze een steeds hoger beheersingsniveau.
De UGent beschikt over een glossarium met werk- en evaluatievormen dat:
- lesgevers helpt om gerichte keuzes te maken en die op te nemen in de studiefiche;
- studenten informeert over de werk- en evaluatievormen.
De keuze voor een geschikte werkvorm hangt af van:
- de inhoud van een vak
- de aanpak van de lesgever(s)
- het aantal studenten
Wat doet de opleidingscommissie?
De opleidingscommissie bewaakt en evalueert de mix van werkvormen binnen het programma, afgestemd op de context en finaliteit van de opleiding en ziet toe op een passende evaluatiepraktijk.
Een opleidingsprogramma bevat een evenwichtige combinatie van:
- werkvormen gericht op kennisverwerving (zoals hoorcolleges en zelfstandig werk)
- werkvormen gericht op verwerving van vaardigheden en attitudes (zoals excursies en groepswerk)
De opleiding realiseert dit door een mix van online en on-campusonderwijs, afgestemd op de eindcompetenties en stimuleert studenten om actief aan de slag te gaan met leerinhouden.
Waarom?
Een programma met gevarieerde en doordachte didactische werkvormen is nodig om de OLR bij alle studenten te realiseren. Zo’n opleidingsprogramma speelt in op verschillende leernoden en leerstrategieën en biedt tal van voordelen voor studenten:
- Studenten ervaren meer betrokkenheid en hun motivatie en betrokkenheid neemt toe.
- Studenten hebben een diepgaand begrip van inhouden: bijvoorbeeld door toepassing mogelijk te maken
- Studenten leren gradueel meer verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen leerproces dankzij een bewust opgebouwde en gevarieerde set aan didactische werkvormen
- Engagement wordt gestimuleerd, wat leidt tot optimale leerkansen, competentieontwikkeling en studierendement
Aan de slag
Gespreksleidraad Blend@UGent
Vraag een vorming op maat aan
Relevante procedures
Breng de variatie van je werkvormen in kaart.
- Doe de check in je monitor met de relevante data.
- Gebruik de competentiematrix om de werk- en evaluatievormen in de opleiding in kaart te brengen. Laat je ondersteunen door de collega’s van onderwijs@ugent.be.
Stimuleer je lesgevers om geschikte werkvormen te kiezen
- Vraag op een gepast moment in het academiejaar (just in time) een vorming op maat aan voor lesgevers uit jouw opleidingsteam.
- (Her)ontwerp je opleidingsonderdeel.
- Je studiefiche, je vriend.
- Vraag een vorming op maat aan rond een bepaalde werkvorm en spoor lesgevers aan om deel te nemen:
- Groepswerk
- Peer teaching
- Hoorcollege voor grote groepen
- Masterproef
- Ontwerpen van online leerpaden
Zet in op Blend@UGent in je opleiding
Gebruik de gespreksleidraad Blend@UGent om een doordachte mix van online en on campus onderwijs te realiseren
- Gebruik de leidraad op UFORA en bepaal een plan van aanpak met je OC.
- Laat je ondersteunen door de collega’s van onderwijs@ugent.be.
Bouw aan de zelfsturing van je studenten.
Vraag een vorming op maat aan met je OC om de zelfregulerende vaardigheden te versterken in je opleiding, contacteer onderwijs@ugent.be.
Volg de geldende procedures en richtlijnen
- Vraag lesgevers om hun studiefiche te actualiseren
- Doorloop de procedure voor het wijzigen van ‘Studiefiches’ (Vademecum studieprogramma’s)
- De beleidsmedewerkers kwaliteitszorg van je faculteit zetten je graag op weg.
UGent Practices
Last modified Dec. 11, 2025, 3:04 p.m.
