Werkvormen
Glossarium
- Excursie: naar de reële context met studenten
- Groepswerk: hoe evalueer je dat?
- Groepswerk: hoe organiseer je dat?
- Hoorcollege: boeiend, gestructureerd en activerend doceren
- Kliniek: oefenen op echte patiënten
- Masterproef: hoe begeleid je die?
- Online lesgeven: tips voor interactiviteit
- Peer teaching
- Practicum (blended) organiseren: hoe doe je dat?
- Werkcollege: hoe pak je dat aan?
- Zelfstandig werk: studenten ondersteunen om leerstof goed te verwerken
Maak je werkvorm concreet
- Authentiek toetsen van communicatieve vaardigheden: video-annotatie als oplossing
- Blended leren: inspiratiegids voor lesgevers
- Casusonderwijs: oefenen met reële contexten
- Challenge-based Education: wat, waarom en hoe?
- Community service learning: de verbinding tussen student en samenleving
- Demonstratie: visualiseren in de les
- Discussie (online) modereren op een forum
- Discussie modereren: in de klas
- Flipped classroom: een traditionele les omgedraaid
- Interdisciplinair onderwijs: randvoorwaarden voor succes
- Jigsaw: een voorbeeld van samenwerkend leren tijdens de les
- Kapiteinsysteem: hoe zet je het in?
- Leergesprek: een werkvorm die meer uit de studenten haalt
- Leerpaden: hoe teken je ze uit in Ufora?
- Lesgeven in een hybride opstelling
- MOOC's: massive open online courses
- Portfolio: een veelzijdige werkvorm én evaluatievorm
- Probleemgestuurd onderwijs: zelfstandig leren in groep
- Projectgebaseerd onderwijs: vakoverstijgend werken aan een complex probleem
- Responsiecollege (online)
- Schrijf- en spreektaken van (individuele) studenten: hoe begeleid je die?
- Simulatieonderwijs: een realistische, veilige leeromgeving
- Veldwerk: studenten doen ervaringen op
- Virtual Reality? For Real!: een onderwijsinnovatieproject