Visie, missie en opleidingscompetenties van de opleiding

Wat is het? 

De opleiding beschikt over een visie en over opleidingscompetenties (OLR’s) die het profiel, de positionering, de inhoudelijke focus en de strategische keuzes van de opleiding beschrijven en die aansluiten bij de UGent-visie op kwaliteitsvol onderwijs. Om de visie en de OLR's op te stellen en te actualiseren, verzamelen opleidingen input bij stakeholders zoals studenten, lesgevers, de maatschappij en het werkveld.  

Een opleidingsvisie maakt aan een breed publiek duidelijk wat het doel van de opleiding is. De opleiding omschrijft in de visie welke studenten ze aflevert, met de UGent-missie Durf Denken als universiteitsbrede vertrekbasis. Daarnaast positioneert de opleiding zichzelf in een bredere maatschappelijke context en omschrijft ze op welke manier ze een antwoord biedt op actuele en toekomstgerichte maatschappelijke uitdagingen. Tot slot profileert de opleiding zichzelf in het (inter)nationale onderwijslandschap met een eigen onderwijsaanpak. Ze omschrijft welke eigen accenten ze legt op het vlak van leerinhouden, werkvormen, evaluaties en de bredere leeromgeving (lesgevers, infrastructuur). Ook de manier waarop de opleiding aan de zes strategische onderwijsdoelstellingen van de universiteit werkt, krijgt een plaats in de visie. Wanneer de visie gedragen is door verschillende stakeholders, daagt ze de opleiding uit met realistische doelen voor een bepaalde periode. Een visie wordt na die periode geëvalueerd en bijgesteld indien nodig.  

De klemtonen van de opleidingsvisie worden vertaald in de opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s). De UGent gebruikt de termen ‘opleidingscompetenties’ en ‘opleidingsspecifieke leerresultaten’ (OLR’s) als synoniemen. OLR’s geven aan wat studenten moeten kennen en kunnen op het einde van de bachelor- of masteropleiding en welke attitudes daarbij van hen worden verwacht. De OLR’s zijn beperkt in aantal (10-20), zijn complex en uitdagend geformuleerd en beantwoorden qua niveau, inhoud en oriëntatie aan de niveaudescriptoren van de Vlaamse Kwalificatiestructuur en de bestaande domeinspecifieke leerresultaten (DLR's).  

De opleidingscommissie bewaakt dat de visie en de OLR’s actueel en relevant blijven en dat die voldoende bekend zijn bij studenten, lesgevers, de opleidingscommissie en het werkveld. Van een opleidingscommissie wordt verwacht dat ze de OLR’s (samen met het programma, de evaluatie en het eindniveau) op een systematische manier aftoetst bij interne (lesgevers en studenten) en externe stakeholders (het werkveld, alumni en internationale peers). De visie en OLR’s worden gecommuniceerd naar (kandidaat-)studenten en andere stakeholders via de opleidingsfiche in de studiekiezer en via brochures voor (kandidaat-)studenten. Op die manier wordt het profiel van de opleiding eenduidig naar buiten gebracht. 

Waarom? 

Een visie en OLR’s helpen de opleiding om de koers te bewaken. Ze vormen een algemeen kader waarbinnen de opleiding vorm krijgt en acties tot optimalisatie kunnen worden bepaald. Bij (grondige) programmawijzigingen wordt vaak teruggegrepen naar de opleidingsvisie: het is een handig instrument om te bekijken op welke vlakken er precies hervormingen nodig zijn en op welke vlakken niet. De opleidingsvisie en OLR’s vormen een overzichtelijk aanknopingspunt om samen met stakeholders in discussie te gaan over het doel, de maatschappelijke relevantie en de eigen onderwijsaanpak van de opleiding en om, indien nodig, een beargumenteerde bijsturing mogelijk te maken. Het resultaat van zo’n (cyclisch) proces is een doordacht opleidingsprogramma met een heldere finaliteit dat uniform (uit)gedragen wordt door een verbonden lesgeversteam.  

De communicatie van de visie en de OLR’s naar stakeholders helpt om het profiel van de opleiding eenduidig naar buiten te brengen (online en offline). Kandidaat-studenten kunnen op basis van een gedragen visie en helder geformuleerde OLR’s doelbewuster kiezen voor een opleiding aan de UGent. Vertegenwoordigers van het werkveld lezen in de OLR’s een samenvatting van de kennis, vaardigheden en attitudes die hun (mogelijke) toekomstige werknemers verwerven. 

Laatst aangepast 4 september 2024 14:45