Hololenzen binnen practicumonderwijs

De verrassendste ontdekkingen doe je vaak het dichtst bij huis. Vanuit die insteek lees je hier hoe een collega-lesgever aan de UGent het eigen onderwijs vormgeeft.
Wie weet inspireert dit verhaal ook jou?

Context 

  • Opleiding: Bachelor of Science in de geneeskunde, Bachelor of Science in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie, Bachelor of Science in de biomedische wetenschappen, Bachelor of Science in de tandheelkunde, Bachelor of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen, Bachelor of Science in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
  • Modeltrajectjaar: -
  • Opleidingsonderde(e)l(en): Anatomie
  • Gemiddeld aantal studenten: Geneeskunde = 450, REVAKI = 750, BMW = 150, Tandheelkunde = 60, Logopedie en audiologische wetenschappen = 150, LO = 200
  • Betrokken lesgever(s): joris.vandevelde@ugent.be, emmanuel.audenaert@ugent.be, vicky.vandenbossche@ugent.be, wouter.willaert@ugent.be
  • Voorbeeld uit academiejaar (eerste implementatie): 2022-2023

Beschrijving

Binnen project 7 (Virtual Science Labs) van onderwijsproject APOLLO 8 kocht de UGent zeven exemplaren van de Microsoft HoloLens 2 aan. Intussen vonden die een eerste toepassing binnen het anatomieonderwijs: studenten kunnen met apps zoals DynamicAnatomy op een innovatieve manier met anatomische structuren interageren.

De Microsoft HoloLens 2 is een voorbeeld van een mixed reality-toepassing. Anders dan virtual reality (VR), dat de gebruiker via een speciale bril en aan de hand van controllers in een andere realiteit onderdompelt, vult augmented reality (AR) de fysieke werkelijkheid aan met virtuele objecten. Mixed reality (MR) combineert de twee door virtuele objecten in de reële wereld te plaatsen en manipulatie toe te laten zonder dat daarvoor controllers nodig zijn. In de plaats daarvan combineert de HoloLens eye tracking met een scan van de ruimte en hand tracking.

Concreet bleek het al mogelijk om een student in Noorwegen en een student in Gent hetzelfde anatomisch model te laten manipuleren. Op termijn moet het ook mogelijk zijn om via de HoloLens AR-dissecties uit te voeren die via streaming meteen ook door een volledig auditorium gevolgd kunnen worden. Ook zal de HoloLens tijdens anatomiepractica in de snijzaal kunnen worden ingezet zodat studenten in een break-out room naast de practicumzaal de anatomie nog even kunnen opfrissen voordat ze de dissectie verderzetten.

Wie de Microsoft HoloLens wil gebruiken, vindt in de Microsoft app store een catalogus met apps die op dit moment voor de HoloLens 2 beschikbaar zijn. Een greep uit het aanbod:

  • Holo-PreCon Demo - Provides an actual example of how the Suffolk Construction Company used the Holo PreCon service to produce a vivid, interactive 3D model of one of their structural building designs.
  • V8 Engine - Explore the design of a V8 engine.
  • Human eye and cataract - List the names of various parts of the human eye, comprehend the functions of the components of the human eye, locate the position of various parts in the human eye and identify the cause of cataract.
  • Holostudy Biology - Study in detail the structure and functions of each cell organ (nucleus, mitochondria, DNA, etc.)
  • DynamicAnatomy - Dynamic 3D anatomy of the ankle joint.
  • Titan MR - Virtual exploration of Titan, the largest moon of Saturn and only moon in the solar system with liquid lakes on its surface.
  • BIM Holoview - Tool designed for architects, engineers, construction teams and facility managers to overlay 3D Revit models on real buildings using Microsoft HoloLens.
  • Palmyra - Augmented Archaeology - Immerse yourself in the ancient city of Palmyra and experience the majestic archaeological monuments through your HoloLens.
  • Learning Heart - Learn about the heart and its components as you view it in a revolutionary new way.
  • Insight Heart - Incredibly impressive visuals of myocardial infarction, arterial hypertension and atrial fibrillation enrich the experience and take medical education to the next level.

Overweeg je om de Microsoft HoloLens binnen je eigen onderwijs in te zetten, dan vind je in de onderwijstip van het 'Virtual Science Labs’-project onder ‘Hololenzen’ de handleiding terug. Met vragen over de hololenzen of de bijhorende ondersteuning kan je steeds terecht bij Vicky Vandenbossche.

Opname 

De uiteenzetting over hololenzen op de revisiedag van het 'Virtual Science Labs’-project vind je hier.

Referenties naar tips: